<
Grade 1 Class Overview
Grade 1
Age Requirement: Only children aged 7 years or younger are eligible to join Grade 1 class.
Written Assessment
- Writing: Creative writing skills (word limit 30-40): describe a picture and write on a variety of familiar topics (e.g., my best friend, my school, my house). Dictation: 5-8 letter words and compound words.
- Blending: CVC words (e.g., cat, sit). Rule of "magic e" (e.g., make, ride) and vowel teams (e.g., ay, ee). Sound blending exercises with 5 letter words. Practice beginning and ending blends (bl, cr, st, ck, ll). Learn common digraphs: ch, sh, th, ay etc.
- Grammar concepts: Noun(e.g. dog, school), pronoun (e.g. he, she, it, I, we, they, you),verbs(e.g. eat, read), prepositions (e.g. in, on), articles(e.g. a, an), punctuation(full stops, question marks, capitalization). Use of is/am/are, was/were, has/have. Singular/Plural(adding s/es).
- Reading comprehension: Read and comprehend an unseen passage by answering questions in 3-5 words or in MCQ's.
- Listening: Watching short story or cartoons and answer simple questions or talk about what happened. Understand at least a 15-minute video in U.S English accent.
- Reading fluency rate: Reading fluency will be assessed at 20-30 words per minute.
- Speaking fluency (40-60 words per minute) : Speaking will be assessed through interviews, introduce yourself and picture description etc.
- Add/Sub: Read and write counting till 200 including forward & backward; Compare the numbers (<, > or =); Ordering (ascending/descending) of numbers; Skip counting, 2 digit addition & subtraction, Even & odd numbers, Missing Numbers.
- Place Value: Counting in words till 150, Place value of tens and ones.
- Time: Reading of Clock; Whole & half past, A.M P.M, Drawing of hands (hours and minutes), Number of days in different months.
- Shapes: Identification of 2-D shapes(triangle, rectangles, square, circle, oval ,hexagon and pentagon) with number of sides and corners.
- Measuring: Assessment of size, length, thickness, height, capacity, weight etc. (or any other suitable parameter) of an object; apply descriptors such as bigger-smaller, longer-shorter, thicker-thinner, higher-lower, more-less, heavier-lighter etc
- Word Problems: Including simple add/sub
- "پڑھائی : 10 سے 20 الفاظ ایک منٹ میں ۔ توڑ جوڑ/ جوڑ توڑ: پانچ حرفی الفاظ ( ماحول، جماعت )۔ الفاظ کے پہلے اور آخری حروف کی پہچان ( گیند: پہلا لفظ گ اور آخری د )۔ دو چشمی ھ والے الفاظ ۔ اعراب کا تعارف ( زبر، زیر، پیش، تشدید اور ء) الفاظ کو ترتیب دے کر جملہ بنانا۔ الفاظ کا جملوں میں استعمال ۔ الفاظ میں "".ی"" اور ""ے"" کی چھوٹی اشکال کی پہچان ( جیب، چیل)۔ ہم آواز الفاظ ( آج، کاج) ۔ اسم اور فعل کی پہچان۔ کا، کی، کے، گا، گی، گے، ہے، ہوں ، ہیں کا جملوں میں استعمال۔ اردو ہندسی اور لفظی گنتی ( 1 تا 10) ۔ ختمہ( - ) اور سوالیہ ( ؟) نشانات کا استعمال۔ تفہیم عبارت ( 4 سے 5 جملے ) ۔ تخلیقی لکھائی؛ اپنی ذات، اپنی پسند نا پسند اور اپنے اردگرد سے متعلق ( 20 سے 25 الفاظ) ۔ مذکر مونث( انسانی رشتہ، جانور) ۔ واحد جمع ( آخر میں "" ا "" ہٹا کر"" ے"" لگانا)۔ تصویر فہمی ( سوالات کے جوابات کی صورت میں ) "